Arbowet regels voor de preventiemedewerker per 01-07 a.s.

De arbowet regels voor de preventiemedewerker veranderen behoorlijk binnenkort (zie nieuwsbericht). Buiten de aanpassingen die u in de overeenkomst met uw arbodienst/bedrijfsarts, wordt ook de rol van de preventiemedewerker belangrijker gemaakt. Mr. Marjolein Henneman, registerarbeidsdeskundige van Werk-Vitaal, licht voor u in het kort toe, hoe u dit kun aanpakken.
Praktisch oplossen “De wijzigingen zijn er vooral op gericht dat preventie van uitval weer de aandacht krijgt die het verdient”, aldus Marjolein. “De OR (of personeelsvertegewoordiging) krijgt instemmingsrecht in de aanstelling van de preventiemedewerker en bepaalt mede ook de invulling van de rol, waaronder ook overleg en afstemming met de arbodienst. U hoeft echter niet te wachten tot juli, maar kunt nu al starten met het opstellen van een soort functieomschrijving, die u samen met de OR overeenkomt. Dit voegt u dan nadien toe aan de arbeidsovereenkomst van de medewerker die de rol van preventiemedewerker vervult. Dan regelt u het ook gelijk goed in.”
Flexibel inzetten Het spreekt voor zich dat de preventiemedewerker moet beschikken over de juiste kennis. Er is een groot aanbod aan cursussen op dit vlak die in elke provincie worden gegeven. “Uiteraard kan Werk-Vitaal u hierin ondersteunen. Als het om welke reden niet lukt om een eigen preventiemedewerker aan te stellen, neem dan gerust contact op voor een passende oplossing voor uw bedrijf.”